Jumaat, 8 Jun 2012

Percutian Bajet Yang Menyeronokkan

6 - 7 Jun 2012 ( Melaka ,PD )

6 Jun 2012 (Rabu )- Pagi2 lagi dah bersiap2 , ank2 plg xcited coz nak pi jln2 la katakan... seronok le demeee.... boring duk rmh lama2 time cuti sekolah ni... maklum le bondanye bz ngan keje n homework, hehehhe.... 1st week cuti sklh aku terlibat ngan kelas tambahan thn 6 n cik hubby keje... 2nd week lak siapkan menanda kertas exam sc year 5 & 6 pulak... sibbaik semua exm paper tu siap pd hr selasa n siap di keyin kan dlm SAPS... Alhamdullilah, haaaa, br le rs senang hati nak pi jln2 mkn angin.... :D

Kami kuar rmh lbh kurng kul 8++ gitew...  x bekpes lg  so cik hubby suggest kami take heavy bekpes kat hentian dengkil, aku n ank2 akur je... hbs mkn terus kami menuju ke Banda Hilir, Melaka. 1st thing yg kami cari ialah tempat penginapan bajet.... Alhamdullilah, dpt gak... Hotel ZZZ...br 2 mggu buka... kami dpt bilik yg ada 2 single beds( dicantumkan jd queen bed) .... selesa dan serba baru... kami dpt bilik bwh Bilik A... owner nye Melayu baik sgt... hrga bilik tu Rm70 , tp dpt kurang jd Rm60/nite, siap bg 2 bntal tambahan ....TQVM...suke sgt! Alhamdullilah, rezeki2....

Inilah hotelnya....  dr luar hotel dah nampak Menara Taming sari , dekat sgt!

Dpt je kunci  terus kami simpan beg2 dlm bilik then Cik hubby park kete depan hotel. kat area sini semua parking berkupon so cik hubby pi beli kupon parking kat Hollitel (depan hotel ZZZ) rm6 /book tuk hr ni n esok.. dah siap gores semua n pamerkan dlm kete so selamat le kete x kena saman... hehehe...
Settle semua urusan terus kami menuju ke Menara taming sari dengan berjalan kaki saje ( save minyak kete ).... x sabar wooo... Tiket : Rm10/dewasa, Rm5/kanak2

Di dalam menara ... mmg best ...... muka happy jeee....dr menara ni kita dpt tgk pemandangan seluruh negeri Melaka... mmg cantik ... benda bulat ni berpusing tau, slow jee... jgn layan sgt kepala tu nanti kita rasa pening... buat relex je n layan je view2 yg menarik tu....

Turun je dr menara TS , kami menuju ke Muzium Samudera.. harga tiket : rm5/dewasa, rm3/kanak2... nak masuk dlm muzium ni x leh pakai kasut so tinggalkan kasut di tempat disediakan or blh pakai beg hijau yg disediakan tuk isi kasut2 kita....

Sophea n Soraya Lieyn bergambar di hdpn replika kapal portugis

gambar bawah : di luar muzium

Dr muzium kapal , kami menuju ke river cruise , dokat jeee... harga tiket : rm10/dewasa, rm5/knk2...
teruja sungguh , duk dlm boat tu duk feeling2 cam kat vinice, Italy je... pdhal kat Melaka jeee... tp pemandangannya mmg cantik !

Mmg berbaloi2 naik boat ni , perjlnannya mengambil masa 45 minit...kira puas mata n hati..... hehehehe..
Naik je ke jeti , terus cari mkn, maklum le masing2 dah lapar n dahaga sgt! + ngan cuaca yg panas , sib baik kami ank beranak siap2 pakai sunblock sblm kuar jln2.... beli air kelapa 6 cups (rm1.50/cup) n karipap panas rm2... sedap, kenyang n hilang dahaga.....

@ Kincir air Kesultanan Melayu Melaka

@ Bangunan Stadhuys serba merah dan dilengkapi sebuah menara jam

@ atas bukit , gereja St Paul

Soraya Lieyn  bergambar di hdpn pintu gerbang A famosa
A Famosa ni ada kuar dlm exam paper BM thn 1... tp ank bertuah aku ni pi  jwb bgnan ni berada  di
LUAR NEGARA.....
lps tjkkan bangunan ni kat dia, br le dia tau , ada kat MELAKA rupenyeee... heehehehe

@ A Famosa

dr A famosa, kami jln2 lg ke tmpat2 shopping n kraftangan....... beli makanan2 ringan  je...  pastu kami balik ke hotel tuk rehat2 dan membersihkan  diri..... FYI, sepanjang jln2 ni kami cuma jln kaki je... x berbaloi rasanye kalau naik kete coz dekat sgt! kami x naik beca coz dah penah naik ms thn 2007... so ignore je laaa.... oh, lupa nak bgtau, kat sini aku ada byk beli FM, ctk2 n murah2... 3 pcs=rm10, ada gak yg jual 4 pcs = RM10.... : ), FM getah , RM8 seketul....

Usai berehat dan bersihkan diri , jam 8pm kami kuar cari restoran tuk dinner. Kat area hotel ni nak cari mkn  or shopping mmg xde masalah..... semuanya dekat2, means tmpt yg strategik leee.... kami jln kaki je ke restoran masakan kg asm pedas... mmg sdp n berbaloi... RM41 for dinner....
usai mkn kami teruskan kembara malam ( waahhhhh, gitew ), saje nak menikmati suasana mlm di Banda Hilir sambil tu dpt tgk beca2 yg berkelip2 membawa pelancong... mmg cantik sgt n kreatif! sambil tu kami merayau2 ke tmpt shopping kraftgn ...dpt le beli baju selai, FM, kudapan dan 2 biji kipas (pakai bateri ) tuk ank2.... Hampir 11 pm br kami beransur blk ke hotel.... kemas brg2 n tidooooo....

Kul 6.45am dah bgn , siap2 berkemas n kuar cr bekpes dulu... kami bekpes kat restoran yg berdktan ngan hotel zzz... usai mkn, kami blk ke hotel... rehat,mandi + brsiap2... jam 11++ am kami check out... dan destinasi sterusnya ke PD, mandi manda di Telok Kemang.... yeeeeeeeeee... ( ank2 ku yg bersorak tau ).

Menuju ke PD , cik hubby ikut jln lama so dptlah kami singgah ke Makam Hang Tuah... x sngka lak makam HT ni panjang... pelik tul! Anyway , kat sini ank2 ku leh baca dan belajar tentang hikayat Hang Tuah ... Good For Them... : )

TAK MELAYU HILANG DI DUNIA

turutan cereta ttg HT dr kecil hgga menggl dunia

Kubur panjang Hang Tuah

dr mkm HT , kami menuju ke destinasi ... jam 2++ kami smpai di telok kemang... org ramai gak but ok.... kami cr tmpt kosong tuk ltk brg n terus kami 4 beranak terjun dlm laut ... perghhhh, best coz ombak kuat n mengujakan! ank2 aku mula2 takut, lps tu depa lak x mau naik jenuh paksa suh mkn, itupun buat muka toya jeee,.... alahai ank2 bertuah mkn le dulu jap lg smbung le mandi tu.... lps mkn ank2 + cik hubby smbung mandi, aku lak malas so aku just lepak kat tepi pantai je... hampir jam 5pm , kami bersiap2kan diri, siap mandi (rm1 tuk mandi, rm0.50 tuk buang air ) . dah settle semua , kami ke gerai2 kat situ, beli kudapan dan FM 2 pcs  sbgai kenang2an... hampir jam 6 br kami bertolak blk ke shh alam....

@ Telok Kemang ,PD

Alhamdullilah, selamat smpai ke rmh hampir jam 7++ pm... w/pun percutian ini amt singkat tetapi amat bermakna buatku kerana di wajah hubby n ank2 terpancar kegembiraan yg x terkata... InsyaALLAH, if ada rezeki lebih lg, ayah n bonda bw korang bercuti2 lagi yeeeee.... : ) I LOVE MY FAMILY!
ADIOS.......

3 ulasan:

1. waah seronoknyer...... ada simpan lagi x conatc number hotel ZZZ tu...macam nak dok kat sana la...murah n cantik luarannya....tp dalaman die macam yer kak??

BalasPadam
  2. betul3..teringin jugak nk g..hehe..hotel zzz tu adsarapan atau aope2 ke..?

Balasan
    1. loving ar...
      hotel zzz xde sediakan sarapan...tp dun worry coz byk kedai mkn yg berhampiran ngan hotel zzz tu.. : )